Allright, het is kerst. Dit betekent – of course – dat je jezelf helemaal gaat vol stuffen met de lekkerste etensgerechten van je mom of oma. En dan natuurlijk de lekkerste toetjes, daar moet je een hapje van oh én die en die ene ziet er ook wel heel lekker uit… Voor je het weet zit je met een superpijnlijke buik op de bank en kan jij de komende dagen niet meer aan eten denken. Je zit alsnog met dat opgeblazen gevoel maar je weet niet hoe je je weer normaal kan voelen. Well, CG! to the rescue. Wij hebben de beste tips tegen een opgeblazen gevoel voor jou. Cuz, nobody gotta go  through that.

1- Muntthee

Dit helpt erg bij het kalmeren van je darmen.

 

2- Eet onbewerkt voedsel vanaf nu

Okey, dat je niet healthy hebt gegeten tijdens de kerstdagen is normaal maar probeer de rest van de dagen alleen onbewerkt voedsel te eten. Bewerkt voedsel zit vol met geur, kleur en smaakstoffen die slecht zijn voor je spijsverteringsstelsel. Opgeblazenheid is eigenlijk een signaal dat je darmen dat soort voedsel niet meer trekken.

3- Kies voor drinken zonder prik

Als je houd van water met koolzuur of icetea met wat prik kun je dat deze dagen beter even aan de kant leggen. Koolzuur kan je een opgeblazen buik vol gas geven. Het bevat ook natrium of andere zouten die je opgeblazen gevoel kunnen versterken.

4- Blijf bewegen

Teveel en te lang zitten zorgt ervoor dat je voedsel langzamer verteert. Zit niet langer dan een uur op een stoel maar ga voor wat beweging, loop een trap op en af of ga even hardlopen!

5- Groene smoothie

Maak supersnel een groene smoothie met alleen gezonde dingen erin zodat je in één ogenblik allemaal vitamines en mineralen naar binnen krijgt. Yum!

6- Eet kleine porties

Door kleine porties over de dag heen te eten heeft je maag niet zoveel te verduren als dat het zou krijgen bij twee of drie grote maaltijden per dag.

 

7- Drink voldoende water

Het is altijd goed om water te drinken maar als je een opgeblazen gevoel hebt dan is het extra belangrijk! Hierdoor reinig je je lichaam.

 

Als deze tips ook niet hielpen, ga dan lekker op bed liggen met een kruik en zorg voor voldoende rust. Stress zorgt ervoor dat je buik zich nog meer gaat opzwellen.

 

LEES OOK:

 

Fotografie: Unsplash